Thomas Björk
Grundare och ordförande av Game Makers Malmö.
Det är ingen lätt sak att sätta ihop ett megagame. En av de delarna som visat sig allra svårast var att hitta en stabil grupp människor som var villiga att ställa upp på alla de sena möten och arbetet som det innebär. Även med de kontakter som Spelens hus medför var det stundtals väldigt osäkert om vi skulle få ihop ett stort nog crew. Många ville spela och platserna tog snabbt slut när vi väl annonserade ut dem, men den färdiga crew gruppen växte långsamt in i det sista. Det slutade dock väl och med en fantastisk blandning av människor så lyckades vi tillslut få rätsida på det mesta som behövdes. Jag kan inte tacka crew tillräckligt mycket för deras insatser.
En person som behövs nämnas lite extra är Terry Martin, en av grundarna till Megagame Makers. Det var faktiskt Terry som hittade oss när jag talade om att sätta upp Watch the Skies på facebook. Vi bjöd ner Terry för att ha en föreläsning om megagames i Malmö och i samband med detta fick vi även provspela ett av hans egna egna spel Palestine 1947: Divided Lands. Föreläsningen var minst sagt inspirerande och Divided Lands var en av de besta spelupplevelserna jag haft på åratal. Detaljrikedomen som Terry lagt ner på spelet och den känslan av vikt och stress som han lyckades binda in i spelet var fantastiskt. Några av de som var med på föreläsningarna och spelet skulle senare komma att spela som Kina i vår första Watch the Skies uppsättning. Terry var mycket imponerad av hela Spelens Hus upplägget och av oss i crew. Så pass så att han inte bara erbjöd sig att hjälpa oss som huvud spelledare för Watch the Skies utan även att vi skulle få lov att hjälpa honom att speltesta hans egenkomponerade spel innan de sätts upp i full skala.
En annan person som ska ha en stor eloge är Katya skog. Hon tog sig tiden att designa om alla tokens, namnbrickor, och kort till spelet. Det var ett märkbart lyft, som tillförde mycket känsla. Även om en och annan brödrost och flygande ko smög sig in. Katya fortsätter och hjälpa oss med designa hemsidan och jag försöker övertala henne att hjälpa oss med hela vår grafiska profil. Får se vilka mutor jag kan komma med. Hon är mycket talangfull och jag hoppas att hon kommer kunna hjälpa oss mycket i framtiden.
Det är även människorna bakom spelet som fått mig att inse vikten av kommunitet. Ska vi kunna skapa en levande scen för megagames i Malmö så behövs det inte bara en stark spelarbas utan mängder av eldsjälar som är villiga att lägga ner tid, svett och tårar på att sätta upp dessa spelen. Ett megagame kräver mer tid än man tror, jag tror själv att jag på de tre månaderna som ledde upp till Watch the skies säkerligen lagt ner upp mot 150 timmar. För att inte tala om de timmar som resten av crew har lagt ner på att skriva om texter, laminera papper och tolka regler.
Jag hoppas att vi genom vårt arbeta har lockat många fler till att hjälpa till.
/ Thomas Björk
would love to see a translation of this!